Vliegangst en hoogtevrees gaan vaak samen en komen veel voor. In Nederland heeft ongeveer 35 procent van alle mensen last van vliegangst in meer of mindere mate. Dit is erg veel en steeds meer mensen kiezen ervoor om vliegangst therapie te volgen of om gebruik te maken van speciale vliegangst medicijnen. Vliegangst overwinnen is zeker mogelijk, maar het kost wel tijd en veel moeite. Uiteindelijk is het doel om toch minimaal een beetje te kunnen genieten van de vlucht.

Wat is vliegangst?

Vliegangst is een niet alleen de angst van het hoog in de lucht zijn. Vliegangst heeft vaak ook te maken met claustrofobie en het idee dat je opgesloten zit en er voorlopig niet meer uit kan. Hoogtevrees, claustrofobie en vliegangst komen dan ook vaak voor in een combinatie. Je kunt claustrofobie overwinnen of je hoogtevrees overwinnen, maar dit betekent niet per definitie dat je vliegangst ook weg is. Het is met elkaar verbonden, maar staat op angstniveau toch ook los van elkaar. Je lost het één niet op door het ander op te lossen. Vliegangst medicijnen zijn een optie, maar vliegangst therapie of een cursus tegen vliegangst is beter.

Wat te doen bij vliegangst?

Vliegangst moet ergens vandaan komen. Misschien heb je eens een nare ervaring meegemaakt in een vliegtuig, waardoor je vliegangst hebt ontwikkeld. Het kan ook zijn dat je nooit hebt gevlogen en dat het onbekende juist zorgt voor vliegangst. Weer anderen hebben er nooit last van gehad, maar ontwikkelen spontaan vliegangst na het zien van nare beelden op het nieuws. Het is een uitstekende oplossing om een cursus tegen vliegangst te volgen of om in vliegangst therapie te gaan. Zeker bij deze laatste optie wordt er gezocht naar de kern van het probleem, zodat het effectief en blijvend kan worden opgelost.

Vliegangst tips

Natuurlijk kun je ook gebruik maken van vliegangst tips. Deze kunnen afdoende zijn wanneer je slechts in lichte mate last hebt van vliegangst. Onder de vliegangst tips vinden we onder meer de tip om meer te leren over de veiligheid van een vliegtuig. Ook het verbeteren van de focus op deze veiligheid hoort hierbij. Daarnaast is het goed om alles te leren over luchtzakken en turbulentie, zodat je het herkent wanneer dit aan de orde is en je ook weet dat het snel weer over zal gaan zonder nare gevolgen. Tot slot is het aan te raden om eens een boek te lezen over vliegangst en de manier waarop je hiermee om kunt gaan.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *